کتاب های هنر و معماری انتشارات شلمچه

عنوان کتاب:

گذری بر دوره نوسنگی جنوب ایران (با تأکید بر دوره شمش‌آباد)

مؤلف:

فرشته نظری

ناشر:

شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۲۲-۶۸۰۴-۷۷-۶

تعداد صفحه:

۱۲۰

قیمت:

۲۵۰۰۰  تومان

معرفی کتاب: دوره شمس‌آباد در فارس که به عنوان شاخصۀ فرهنگ فارس در پیش از تاریخ محسوب می‌شود، به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل دوره نوسنگی در فارس است، با پدیدار شدن سفال ساده و خشن نخودی آغاز می‌شود. این سفال بر روی تل باکون ب شناسایی شد و واژه شمس‌آباد را به خود گرفت که به عنوان یک فرهنگ باستان‌شناختی در چارچوب گاهنگاری فارس مطرح می‌شود، این داده‌ها، نشان از گسترش یک فرهنگ نسبتاً همگون با سفال نخودی خشن می‌دهد؛ که پراکنش آن در سراسر فارس مشاهده شده است. از شمال فارس از اقلید تا جنوب فارس، داراب و نورآباد در غرب دیده می‌شود، کاوش‌های باستان‌شناختی انجام شده، در طی سال‌های اخیر مدارک قابل‌ توجهی در رابطه با فرهنگ شمس‌آباد آشکار ساخت که بررسی و مطالعۀ این داده‌ها، موضوع این کتاب است؛ که در نهایت بر اساس شواهد مشخص شد که در دوره شمس‌آباد از جمله تغییر در گونه‌شناسی و فن‌آوری سفال شمس‌آباد و تغییر در پراکنش الگوی استقراری حاکی از به وقوع پیوستن طیف وسیعی از تغییرات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی در دوره شمس‌آباد نسبت به دوران قبل (جری) را دارد. با توجه به این تفسیرها می‌توان این گونه در نظر گرفت که با به وجود آمدن دوره شمس‌آباد ما شاهد گذار از مرحلۀ نوسنگی به مرحلۀ مس و سنگی در منطقه فارس هستیم.

کلید واژه هاجغرافیا و زیست محیط استان فارس، موقعیت طبیعی و جغرافیای استان فارس، جایگاه و ویژگی‌های زمین‌شناسی استان فارس، پوشش گیاهی و آب و هوا در پیش از تاریخ فارس، پوشش گیاهی استان فارس بر اساس گونه‌های غالب، سوابق کاوش‌های انجام شده در مرودشت و فارس، کاوش‌های موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو: تل باکون، به سرپرستی دونالد مک‌کان و لانگسدورف، کاوش‌های دانشگاه توکیو ژاپن: تل موشکی، تل جری، تل باکون و تل گپ، به سرپرستی فوکایی، اگامی، ماسودا، کاوش‌های موسسه باستان‌شناسی انگلیس: تل نخودی، دوتلان و دهبید، کاوش‌های دانشگاه میشیگان: تل ملیان و بیضا، به سرپرستی کامیار عبدی و جان آلدن، کاوش‌های دانشگاه میشیگان و بینگ همتون نیویورک، کاوش‌ها و بررسی‌های پژوهشکده باستان‌شناسی ایران و دانشگاه سیدنی استرالیا، کاوش‌ها و بررسی‌های موسسه شرقی دانشگاه شیکاگو، کاوش‌های دانشگاه تربیت مدرس و سازمان میراث فرهنگی استان فارس، تپه مهرعلی فارسی اقلید، به سرپرستی علیرضا سرداری، مطالعات باستان‌شناسی صورت گرفته در قالب پروژه نجات بخشی سد سیوند، کاوش‌های باستان‌شناسی تپه رحمت‌آباد فارس، گاهنگاری دوره پیش از تاریخ فارس، دوران پارینه‌سنگی، دوران پارینه‌سنگی قدیم، دوران پارینه‌سنگی میانه (موسترین)، دوران پارینه‌سنگی جدید، فراپارینه‌سنگی و زارزیان، نوسنگی، نوسنگی بی‌سفال (فاز رحمت‌آباد)، گاهنگاری فارس توسط رابرت هنری دایسون و مری. ویت، گاهنگاری فارس توسط عباس علیزاده، باکون الف (فارس جدید)، کلیات سفال باکون الف، فرم ظروف سفالی باکون الف، محوطه‌های هم‌افق با دوره باکون ب الف (سفال شمس‌آباد) در فارس، جنوب ایران در اواخر دوره نوسنگی (دوره شمش آباد- باکون ب ۱)؛ نمای کلی، گاهنگاری (تاریخ‌گذاری مطلق و نسبی) دوره شمس‌آباد (باکون ب ۱)، وضعیت الگوی استقراری دوره شمس‌آباد در جنوب ایران، سفال دوره شمس‌آباد (باکون ب ۱)

عنوان کتاب:

منظر در مکان پایان

نویسندگان:

صدیقه نعمت الهی، امید جوانمردی

ناشر:

شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۲۲-۶۸۰۴-۰۹-۷

تعداد صفحه:

۱۳۶

قیمت:

۲۵۰۰۰  تومان

معرفی کتاب: اگر چه امروز محله‌های جدید، گورستان‌های قدیمی را پس‌زده‌اند، اما در سال‌هایی نه چندان دور در هر یک از محله‌ها به تناسب نیاز شهروندان، گورستانی وجود داشت، هر چند که این گورستان‌ها اغلب به صورت ارگانیک و خودرو و بدون هیچ طرح از قبل تهیه شده‌ای ایجاد شده‌اند و به تدریج و با ضرب آهنگی ملایم در زندگی مردم شکل گرفته‌اند و بر همین اساس همواره نوعی تعلق خاطر نسبت به این فضاها در ذهنیت مردم وجود داشته است، ولی اکنون دیگر تار و پود گورستان‌ها شکننده‌تر از آن شده‌اند که زیر بار متراکم شدن فضاهای شهری بتوانند همچنان پایدار بمانند. گورستان‌ها در جریان توسعه ناموزون بافت‌های شهری دیرگاهی است که فراموش شده‌اند و نگاه شهرنشینان به گورستان‌ها به دلیل وضعیت موجود، نگاهی منفی و حاکی از آزردگی است. این در حالی است که گورستان‌ها تداعی فضای شهروندانی است که طی سالیان مختلف شکل‌گیری تدریجی زوایای آن را شاهد بوده‌اند،‌ حتی فرسودگی گوشه کنار ساختمان‌های این قبیل گورستان‌ها نیز ممکن است نوعی حس تعلق نسبت به سالخوردگی اندامواره‌ای این زوایا را به یاد آورند. جای بسی تأسف است که در تفکر شهرسازی جدید، گورستان‌ها همواره به عنوان عاملی منفی تلقی شده‌اند و این نوع نگاه در چنان سطح وسیع زندگی اجتماعی رسوخ کرده که قرار گرفتن یک گورستان در مجاورت یک بافت مسکونی، عاملی مؤثر در کاهش ارزش آن بافت به شمار می‌رود. در کلان‌شهرهای بزرگ دنیا گورستان‌ها اینچنین به شکل فضاهای مرده و مسئله‌دار رها نشده‌اند و با مفهوم عمیق‌تری از زندگی شکل گرفته‌اند و مردم نسبت به حضور این گونه فضاها در نزدیکی محل سکونت خود، احساس تنفر و انزجار نمی‌کنند. در حالی که در شهرهای ایران، نابسامانی ابنیه، کیفیت پایین معماری، فرسودگی ساختمان‌ها، اغتشاش و نابسامانی موجود در وضعیت درختان و بوته‌های محوطه، فرسایش کف و تجمع افراد ناباب و نظایر اینها مجموعاً محیطی به دور از آرامش معنوی لازم برای چنین فضایی و سیمایی متفاوت با منزل اجتماعی این مکان را به وجود آورده است. تنها عامل جذابیت این مکان، برخی سنگ‌هایی است که ارزش تاریخی- کیفی دارد.

کلید واژه هامفاهیم منظر در مکان پایان، ماهیت معماری مرگ، گورستان و تاریخ، تاریخچه تدفین در حوزه‌های مدنی، تاریخچه تدفین و گورستان در ایران (قبل و بعد از اسلام) ، بررسی گورستان‌ها در روند تحولات شهری ایران، تقابل میان گورستان‌های داخل شهر و بافت‌های مجاور آنها، انواع بافت‌های شهری، طیف معنای گورستان، گور و گونه شناسی، گورستان یا مزار، مقبره‌ها، تحول مقبره‌ها در ایران، گورستان به مثابه مکانی فرهنگی، تعریف منظر فرهنگی، ارتباط گورستان با مناظر فرهنگی- اجتماعی، انواع منظر فرهنگی، ارتباط گورستان با مفاهیم هنری، سنگ‌های مزار در گورستان‌های کهن، گورستان به مثابه یک نماد، ارتباط گورستان با باغ ایرانی، باغ ایرانی، پیش‌زمینه ذهنی انسان از باغ، باغ ایرانی، تمثیلی از بهشت، انواع باغ، باغ مزار، تفاوت‌های باغ مزار و باغ ایرانی، ساماندهی گورستان‌های تاریخی، رویکردهای ساماندهی گورستان، بناهای یادبود، ویژگی‌های بناهای یادبود، آرامگاه حافظ (شیراز) ، گورستان تخت فولاد (اصفهان) ، آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی (کرمان) ، باغ مزارِ مصلی نایین، باغ مزارِ قدمگاه نیشابور، گورستان دارالسلام شیراز، تاریخچه گورستان دارالسلام، خفتگان دارالسلام، روند تاریخی شکل‌گیری قبرستان دارالسلام، تحلیل سیما و منظر قبرستان دارالسلام، گورستان مدونا، ایتالیا، یادمان مرکز تجارت جهانی، گورستان بلزک، گورستان گمنامان، هیروشیما، ژاپن، ۹۸-۱۹۹۷، گورستان ریفانگ

عنوان کتاب:

هویت در معماری دیپلماتیک

نویسنده:

امید جوانمردی

ناشر:

شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۲۲-۶۸۰۴-۰۸-۰

تعداد صفحه:

۱۴۱

قیمت:

۲۵۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: دیپلماسی یکی از عوامل مهم نشان دهنده هویت یک حکومت است که تاریخچه‌ای دیرین و به قدرت تاریخچه شهرها دارد؛ بناهای دیپلماتیک و خصوصاً سفارتخانه‌ها نماینده یک کشور بیگانه در پایتخت یا در شهرهای مهم کشور میزبان هستند و زمین آن‌ها خاک کشور بیگانه محسوب می‌شود و دولت‌ها در امور داخلی آن‌ها دخالت نمی‌کنند. مهم‌ترین عامل در طراحی چنین فضایی تصویری است که کشور میهمان می‌خواهد در کشور میزبان ارائه کند و مهم‌ترین بنای دیپلماتیک سفارتخانه است که این بخش از سفارت حفاظت شده و دسترسی به آن کنترل شده است. بنای دیپلماتیک دیگر، کنسولگری است که گاه در ساختمان سفارت و گاه مستقل است. کنسولگری‌ها که به امور مراجعان بومی و هموطنان خود می‌پردازند مراجعان بیشتری از سفارتخانه‌ها دارند. خانه سفیر در درجه اول محل سکونت و در درجه دوم محل برگزاری ضیافت‌های تشریفاتی و جلسات گردهمایی با دیگر سفرا، سیاستمداران و شخصیت‌های برجسته هر دو کشور مهمان و میزبان است. تصور اولیه بر این است که سفارتخانه باید مثل قلعه‌ای نفوذناپذیر باشد؛ اما با توجه به اینکه هر سفارتخانه‌ای در خارج از ایران تمثیلی است از خانه ایران؛ جایی است که نه صرفاً مسائل سیاسی بلکه تمام مسائل فرهنگی مربوط به ایران مطرح می‌شود و در نتیجه طرح ساختمان آن باید حس دعوت‌کنندگی را به مخاطب غیر ایرانی القاء کند؛ مثل اینکه خیابان امتداد پیدا کرده و وارد خانه شده است. در این کتاب سعی بر این است که ابتدا تعاریف در زمینه معماری ایرانی و نقش هویت در آن با محوریت سفارتخانه ارائه شود و در نهایت با بررسی نتایج تحقیقات در این زمینه و ویژگی نمونه‌های اجرا شده؛ مؤلفه‌های هویتی تأثیرگذار در طراحی سفارتخانه‌ها تبیین شود و در آخر طرحی پیشنهادی جهت سفارتخانه‌ها ارائه گردد.

کلید واژه هاهویت و هویت‌یابی سفارتخانه، واژه‌شناسی هویت، مفهوم هویت در دوران تاریخی و تأثیر آن در معماری، هویت در روزگار پیش از مدرن، مفهوم هویت در دوران پیش از مدرن، هویت در معماری پیش از مدرن، هویت در روزگار مدرن، مفهوم هویت در روزگار مدرن، هویت و معماری مدرن، هویت در دوران فرامدرن، مفهوم هویت در روزگار فرامدرن، هویت و معماری فرا مدرن، مقایسه تطبیقی دیدگاه‌ها نسبت به دوران تاریخی، وضعیت هویت در سه دوره تاریخی، تبیین چشم‌انداز هویت در معماری، هویت از نظر صاحبنظران و اندیشمندان، هویت از منظر اندیشمندان جهان، هویت از منظر معماران و شهرسازان جهان، هویت از نظر معماران و شهرسازان ایرانی، رابطه هویت، تقلید و بدعت، مؤلفه‌های تأثیرگذار در هویت، هویت انسان و باورهایش، هویت و مکان، هویت و زمان، فرایند شکل‌گیری هویت، معیارهای مؤثر بر هویت یک بنا، مفهوم سیر از ظاهر به باطن در معماری اسلامی ایران، هویت در اسلام، باغ‌های ایرانی، هندسه حاکم بر باغ سازی ایرانی، باغ سازی پلکانی ایرانی،  معماری سفارتخانه‌ها، سفارتخانه، مفاهیم و ادبیات سفارتخانه، تعریف کلی سفارتخانه، تعریف سفارتخانه در فرهنگ لغت، تاریخچه سفارتخانه، انواع سفارتخانه، اصول و ضوابط طراحی، طراحی محل کار، طراحی فضاهای سبز شهری، فضای سبز پهنه‌ای، فضای سبز خطی، فضای سبز عمودی، بام‌های سبز، دیواره‌های سبز، ویژگی‌های معماری شناسی گیاهان در فضای سبز، ایجاد حصار، ضوابط طراحی فضاهای سبز عمودی

 

عنوان کتاب:

نمادها در نقش‌مایه‌های دوران هخامنشی و ساسانی

نویسنده:

الهام مکارمانی

ناشر:

شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۲۲-۶۸۰۴-۰۷-۳

تعداد صفحه:

۱۲۸

قیمت:

۲۵۰۰۰  تومان

معرفی کتاب: ویژگی مهم هنر دوران ساسانی و هخامنشی نمادین بودن آن است، فهم این که هر نمادی چه معنا و هدفی را در ورای خویش دنبال می‌کند. از نظر بازشناسی هر نوع تفکر از جمله سیاسی- دینی- اجتماعی اهمیت بسزایی دارد مسئله هم در اینجا یافتن معنایی برای نمادها و فهم این مطلب است که نمادها بر چه اساسی شکل گرفته‌اند. بررسی آثار دوره‌های ساسانی و هخامنشی و متون بازمانده از این دوره‌ها، مهمترین بخش در مطالعه نمادهای این دوران است آنچه بیشتر در طی این بررسی‌ها می‌توان دریافت این است که هنر این دوره‌ها، برگرفته از واقعیات است که پدیده‌های طبیعی اطراف را با زندگی آیینی، عقاید، آداب و رسوم و… و بعداً به صورت نمادین سمبلیک و مانند آن مطرح و به تصویر کشیده شده است. یکی از عناصر اصلی استفاده از نقش‌مایه‌های غنی تاریخی است که علاوه بر بیان هویت اثر هنری از نظر مفهومی نیز می‌تواند مؤثر باشد. مطالعات نشان داده است که هنر قومی- ملی نمودی از عواطف، احساسات، باورها و اندیشه‌های آنان می‌باشد شاید می‌توان گفت کمتر اثری از آثار هنری پدید آمده توسط هنرمندان در دوره‌های مختلف تاریخ و تمدن بشری را می‌توان یافت که به نوعی بیانگر باورها و اعتقادات پدیدآورنده‌اش نباشند، مطالعات انجام شده در زمینه باستان‌شناسی و هنر دوره ساسانی و هخامنشی مصداق گفته‌های فوق می‌باشد. نتایج کتاب حاضر حاکی از آن است که نمادها و اسطوره‌های کهن ایرانیان در سه گروه نمادهای مربوط به نور و آتش، نمادهای مربوط به آب و نمادهای معنایی جلوه‌گر شده نشان داد. آثار هنری به ‌جای مانده از این دوره‌ها نقوش اساطیری سیمرغ، اسب بال‌دار، شیردال از اهمیت بیشتری نسبت به سایر موجودات پنداری برخوردارند همچنین نقش‌مایه سیمرغ و سر بیشتر از سایر نقوش مورد توجه قرار گرفته است. مهمترین کاربرد این کتاب می‌تواند به هر چه روشن‌تر شدن اهداف کاربرد این نقوش در هنر دوران‌های هخامنشی و ساسانی اشاره‌ای مستقیم داشته باشد و ریشه‌های این نقش‌مایه و نگرش هنری و اندیشه مردم آن دوران‌ها را نیز بررسی و تحلیل نمود چرا که این بررسی نقش‌مایه‌ها در فرهنگ و تمدن می‌تواند ساختارهای اجتماعی را در دوران مختلف نشان دهد و هنگام استفاده در آثار معاصر زمانی که مفاهیم دقیق و روشن باشند در جا و محل مناسب خود به کار برده می‌شود.

کلید واژه ها: تاریخچه و مفاهیم نمادها در دوران هخامنشی و ساسانی، تاریخچه نشانه‌شناسی، تاریخچه هنر ساسانیان، تاریخچه هنر هخامنشی، مفهوم شناسی، تعریف نماد، کلمه سمبول، نماد در نشانه‌شناسی، تعریف نشانه، تعریف اسطوره، شکل‌گیری معماری هخامنشی و ساسانی، معماری هخامنشی، پاسارگاد، آرامگاه کوروش، شوش، تخت جمشید، هنر ساسانی، مهرهای ساسانی، گچبری، تاج‌های ساسانی، حجاری، نساجی، فلزکاری، تطبیق نقش‌مایه‌ها در دوران ساسانی و هخامنشی، نماد بال در هنر هخامنشی و ساسانی، اسب بال‌دار در هنر ساسانی، انسان بال‌دار در هنر هخامنشی، نماد گاو در هنر ساسانی و هخامنشی، گریفون (شیردال) ، نماد شیر در هنر هخامنشی، هارپی در هنر ساسانی، اسفنکس در هنر هخامنشی، گوبد‌شاه، سیمرغ در هنر ساسانی، پرنده بال‌دار در باور پارسی

 

عنوان کتاب:

طراحی مجتمع فرهنگی- تفریحی با رویکرد طبیعت‌گرایی

نویسنده:

سامان مُهری

ناشر:

شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۲۲-۶۸۰۴-۰۲-۸

تعداد صفحه:

۱۶۴

قیمت:

۳۰۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: مراکز فرهنگی و تفریحی در هر جامعه از عوامل مهم اشاعه فرهنگ آن جامعه به شمار می‌آیند. نگاهی به آمار جمعیتی ایران نشان می‌دهد که بخش عمده جمعیت ایران را جوانان و نوجوانان زیر ۲۵ سال تشکیل می‌دهند و این به تنهایی اهمیت برنامه‌ریزی برای جوانان و اهمیت گسترش فضاهای فرهنگی برای گذراندن سالم و بارآور اوقات فراغت آنان را نشان می‌دهد. بنابراین بنیان ضرورت برنامه‌ریزی بهینه اوقات فراغت جوانان و نوجوانان حائز اهمیت و گسترش فضاهای فرهنگی و تفریحی در این راستا نقشی حساس و تعیین‌کننده دارد. ایجاد مجموعه فرهنگی و تفریحی در کنار نقش پر اهمیت اجتماعی آنها برحسب نوع، تأثیرات عمیقی نیز بر بافت شهری می‌گذارند و می‌توان از آنها به عنوان ابزاری برای توسعه در سطح منطقه و کل شهر استفاده نمود؛ بنابراین به موضوع مجموعه فرهنگی و تفریحی از دو بعد اجتماعی و شهرساختی می‌توان نگاه کرد. به طور کلی این کتاب هدفی اصلی یعنی افزایش کیفیت فضاهای فرهنگی- تفریحی با به‌کارگیری و تلفیق طرح با محیط طبیعی را در خود جای داده است. این مجموعه در عین حالی که به متحول کردن و افزایش کیفیت فضای فرهنگی- تفریحی توجه کرده و با ایجاد فضاهای سالم روح مردم را از هرگونه مفاسد اجتماعی و تهاجم فرهنگی دور نگه می‌دارد، مکانی را فراهم می‌سازد که این مهم پیش‌زمینه‌ای برای به‌کارگیری و تلفیق طرح با محیط طبیعی است. در واقع این فضاهای باز می‌تواند جهت تفریح و گذران اوقات فراغت و برطرف کردن نیازهای روحی و جسمی مورد استفاده قرار گیرد. در این طراحی، مجموعه به گونه‌ای تعریف شده که تمامی نیازهای روحی، روانی و جسمانی مردم بخصوص جوانان و نوجوانان را برآورده سازد.

کلید واژه ها: مجتمع فرهنگی- تفریحی و رویکرد طبیعت‌گرایی، ویژگی فضاهای مجموعه فرهنگی- تفریحی، معماری پایدار، اهداف کلی ساختمان‌های پایدار، اصول توسعه ساخت و ساز پایدار، اهداف معماری پایدار، انواع معماری طبیعت‌گرا، اصول اولیه معماری طبیعت‌گرا، ایده‌های طراحی معماری طبیعت‌گرا، معماران طبیعت‌گرا و اصول معماری آنها، فرهنگسرای نیاوران، مرکز فرهنگی سینمایی دزفول، امرکز فرهنگی ژرژپمپیدو، مرکز فرهنگی ژان ماری تجیبائو (نومه آ، کالدونیای جدید) ، عناصر فرهنگ، ویژگی‌های فرهنگ، آشنایی با شهر شیراز، مشخصات جغرافیایی شهر شیراز، پیشینه تاریخی شهر شیراز، بررسی جمعیت شهر شیراز، بررسی آلودگی‌های زیست محیطی شهر شیراز، بررسی وضعیت فرهنگی در شهر شیراز، شرایط اقلیمی شهر شیراز

عنوان کتاب:

مطالعات باستان‌شناسی ناحیه منظر فرهنگی بم (شهرستان‌های فهرج و ریگان استان کرمان)

نویسنده:

لیلا فاضل

ناشر:

شلمچه

قطع کتاب:

رحلی

شابک:

۹۷۸-۶۲۲-۶۸۰۴-۷۲-۱

تعداد صفحه:

۷۰۴

قیمت:

۱۵۰۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: منظر فرهنگی بم در جنوب شرق استان کرمان قرار دارد. ناحیه‌ای که هم‌اکنون منظر فرهنگی بم نامیده می‌شود تا دوره قاجار از آن با عنوان اربعه بم یاد شده است. این ناحیه گسترده شامل شهرستان‌های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان است. نیمه شرقی این منظر فرهنگی، مناطق فهرج و ریگان را در بر می‌گیرد. شهرستان‌های ریگان و فهرج در حاشیه جنوبی کویر لوت و در مرز کرمان با منطقه سیستان و بلوچستان و خراسان واقع شده و کمتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. علیرغم چهره خشک کنونی این سرزمین،­ آثار تاریخی به جا مانده حاکی از واقعیتی متفاوت در گذشته است. شرایط مساعد طبیعی و قرار داشتن این منطقه در محل تلاقی راه‌های بازرگانی مهمی که آسیا و خلیج فارس را به هم متصل می‌نمود باعث احداث جاده‌ها و قلاع، کاروانسراها، مناره‌ها و زیستگاه‌هایی گردیده که به دلیل وجود بستری مساعد شکل گرفته و به صورتی لازم و ملزوم توسعه یافته‌اند. این منطقه در جنوب راه اصلی ابریشم و در مسیر جاده ادویه بین اروپا و چین قرار داشت و از نظر بازرگانی منطقه‌ای کلیدی در مسیر آسیای جنوب‌غربی به هند و افغانستان بود. ضمن آنکه اتصال به خلیج فارس و دریای عمان را نیز در جنوب فراهم می‌کرد. تاریخ آثار شناسایی شده در این حوزه از فراپارینه سنگی تا قرون متأخر اسلامی متغیر است. آثار شناسایی شده بخش مهمی از فرهنگ‌های حاشیه لوت را در کناره جنوبی این دشت نشان می‌دهد. آنچه مسلم است اینکه بسیاری از این آثار در طول اعصار در رابطه با رونق تجارت شکل گرفته‌اند و عوامل دیگری چون کاربرد نظامی، اطلاع‌رسانی و… در توسعه و تکامل آن نقش داشته است. بخشی از آثار این دوره همچون قلعه روستاها و بنگاه‌ها علاوه بر اهمیت تاریخی و باستان‌شناسی و معماری از دیدگاه تاریخ اجتماعی نیز حائز اهمیت و شایسته مطالعه‌ای وسیع‌تر است. با وجود گستردگی آثار شهرهایی از دوران تاریخی و نیز اسلامی که به تعبیر مرحوم پروفسور شهریار عدل وسعت آن‌ها حیرت‌انگیز است، وجود این شهرها بر اساس متون و رشد محوطه‌های به جا مانده بخصوص در دوره آل‌بویه و سلجوقی (قرن ۳ تا ۶ هجری) چشم‌گیر است. همجواری با نواحی مهم تمدنی همچون زرنگ در این زمان و امنیت راه‌ها به‌واسطه وجود حکومت‌های مقتدر مرکزی همچون صفاریان که خود برخاسته از سیستان بودند و آل‌بویه و سلجوقی، باعث شکوفایی بیش از پیش و ظهور دوره طلایی تاریخ و فرهنگ این خطه بین قرن‌های سوم تا ششم هجری شد. شهرهای وسیعی که در زیر ریگ‌های داغ بیابان خفته و در انتظار رهگذری تا زبان با آن بگشایند. شکوهی که با حمله ترکان غز به افول گرائید اما هنوز پرتویی از آن تا ویرانی کامل زرنگ مرکز تمدنی سیستان، در دوره تیموریان، باقی بود و پس از آن با وجود نقش ارتباطی آن تا کنون، رونق گذشته را باز نیافت. جابجایی مراکز تمدنی، اغتشاشات و جنگ‌ها از عواملی ایست که اضمحلال این فرهنگ‌ها را به دنبال داشته است. شکل‌گیری گروهی از غارتگران جدید (ازبکان و افاغنه) در آغاز سده دهم هجری در دشت لوت که تا گذشته‌ای نه‌چندان دور این مکان و حواشی آن را محل تاخت و تاز و ناامنی قرار می‌دادند و ناآرامی‌های حاصل از کشمکش‌های میان شاهزادگان قاجاری از دیگر دلایل رکود تولید و تجارت در این ناحیه بود. شهرهایی از دوره هخامنشی، آثار شهرهایی از دوره اشکانی و ساسانی و عمدتاً آثار آبادی‌ها و شهرهایی گسترده از دوران ساسانی تا قرن ششم هجری در این بخش از دشت و منظر فرهنگی، گسترده و آثار بناهایی همچون کوشک، آتشکده، کاخ، مناره، کاروانسرا، بناهای دستکند، جاده باستانی، قبرستان‌های تاریخی و خانقاه و… بجاست. بخش دیگر از آثار نویافته را قلاع تشکیل می‌دهند.

کلید واژه ها: منظر فرهنگی گسترده بم، منظر فرهنگی گسترده بم (ولایت اربعه) ، سوابق مطالعاتی در ناحیه منظر فرهنگی گسترده بم، جغرافیای طبیعی منظر فرهنگی بم، بررسی باستان شناسی شهرستان فهرج، جغرافیای سیاسی شهرستان فهرج، جغرافیای طبیعی شهرستان فهرج، وجه تسمیه، جغرافیای تاریخی و خط‌سیرهای باستانی فهرج، فهرج در پیش از تاریخ، فهرج در دوران تاریخی و قرون اولیه و میانه اسلامی، گورهای سنگ‌چین پشت دکل فهرج، جاده سنگفرش باستانی فهرج-سیستان، تپه پشت دانشگاه پیام نور فهرج، تل عدس، مسجد ابوالفضل (ع)، قلعه خاکی فهرج، قلعه سنگ فهرج (اشکانی، ساسانی، اسلامی)، قلعه شاه‌مردان و محوطه پیرامون آن (دوره ساسانی تا قرون متأخر اسلامی)، قلعه کهورمنزل و محوطه پیرامون آن (دوره ساسانی، قرون اولیه و میانه اسلامی)، مجموعه گورهای سنگی جنوب‌شرق محوطه کهورمنزل (هخامنشی-اشکانی)، قلعه چشمه، میل نادری، رباط (کاروانسرا) مسیر فهرج-سیستان، میل رحیم داد (میلوک-Milook)، محوطه مسیر فهرج-شاهرخ‌آباد، مزرعه شاهرخ‌آباد، قلعه شکرو یا قلعه مندلی خان، میل بلوچان، قلعه دختر ماهیدشت و محوطه پیرامون آن (هخامنشی تا قرون میانه اسلامی)، محوطه رکن‌آباد، محوطه بی‌بی گلپرک، محوطه قلعه ثانی‌آباد-فیروزآباد (اشکانی، ساسانی، قرون اولیه و میانه اسلامی)، محوطه عصمت‌آباد، بقایای قلعه حسین‌آباد وکیل و محوطه پیرامون آن (ساسانی، قرون اولیه و میانه اسلامی)، محوطه غلورآباد (غیور‌آباد)، محوطه زیدآباد، محوطه عباس‌آباد قدمگاه، قلعه فتح‌آباد و محوطه پیرامون آن (ساسانی، قرون اولیه و میانه اسلامی)، قلعه سرنگ (Sereng) و محوطه پیرامون آن (ساسانی، قرون میانه اسلامی)، گنبد لطفی، محوطه مهدی‌آباد اولیاء (علیا)، محوطه چاه ریگان (اشکانی، ساسانی، قرون اولیه و میانه اسلامی)، قلات اسلام‌آباد، قلات ده‌شهیک، تل قلعه ده‌نو آزادگان، قلعه قادرآباد، معماری دستکند منطقه فهرج، قلعه روستاهای تاریخی منطقه فهرج، قنات‌های فهرج، بررسی باستان‌شناسی شهرستان ریگان، جغرافیای سیاسی شهرستان ریگان، ریگان در متون جغرافیای تاریخی قرون اولیه اسلامی، قلاع و آثار تاریخی نویافته شهرستان ریگان، معرفی آثار تاریخی نویافته شهرستان بم، آثار تاریخی نویافته در شهرستان بم، بقایای جوی آب سرپشت-دارزین، معرفی محوطه‌های دارای آثار معدن‌کاوی کهن و ذوب فلز در شهرستان بم، نقوش صخره‌ای شهرستان بم، معرفی آثار تاریخی نویافته شهرستان نرماشیر، آثار نویافته تاریخی شهرستان نرماشیر، بقایای قلعه بالا دارستان، قلعه پایین دارستان، قلعه کهنه علی‌آباد (بنگاه)، قلعه بالا رودخانه (قلعه مهد اوی یا مهداب or Mahdab Mah dooy- یا قلعه دختر)، بنای دستکند (بیکند) علی‌آباد عشایری موسوم به کلوت بزرگ، خانه سروشیان، قدمگاه دوازده امام و قدمگاه حضرت ابوالفضل (ع)، بقایای قلعه میرآباد ارجمند، قلعه دشتالک، زیارت حضرت بی‌بی یا مشکل‌گشا، زیارت (خانقاه) شاه سواران، مدرسه تدین، یخدان تدین (یخ تی‌کن) و قلعه و محوطه مچچو، محوطه ریگ جنگل کدور بالا، بقایای برج قدرت‌آباد

عنوان کتاب:

زن در آثار سمیرا عباسی و نقاشی‌های قاجار

نویسنده:

پریسا شیروانی‌زاده حقیقی

ناشر:

انتشارات شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۸۱۳-۶۲-۰

تعداد صفحه:

۱۱۸

قیمت:

۱۵۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: در این کتاب به مقایسه تطبیقی بازنمایی زن در آثار نقاشی قاجار و آثار سمیرا عباسی و مقایسه این دو پرداخته می‌شود. پایه و اساس این کتاب دیدگاه‌های سیمون دوبووار در مورد هویت زنانه است. در ادامه به بررسی آثار نقاشی دوره قاجار با مفاهیم و تصاویر زنانه و نیز به معرفی سمیرا عباسی و آثار او پرداخته شده و بازنمایی زنان در این آثار مورد بررسی قرار می‌گیرد، تا با مقایسه تطبیقی و تحلیلی این دو به تفاوت‌ها و شباهت‌های نشانه‌شناسی بازنمایی شده در این آثار پی برده شود. در نتیجه مطالعات انجام شده تفاوت‌ها و شباهت‌های نقاشی دوره قاجار و آثار سمیرا عباسی آشکار می‌گردد. نتایج نشان می‌دهد که در نقاشی قاجار هنرمند فردی بیرون از دنیای زنان است که شناخت نزدیک و عمیقی از ویژگی‌ها و دغدغه‌ها و مسائل آن‌ها ندارد. ولی در آثار سمیرا عباسی، هنرمند یک زن است که آشنایی نزدیک‌تری با مسائل زنان و دغدغه‌های هویتی زنان در بین سنت و مدرنیته دارد. به عبارتی نگاه نقاشی قاجار از بیرون بوده و نگاه سمیرا عباسی نگاهی از درون و دقیق‌تر است.

کلید واژه ها: زن در آثار سمیرا عباسی و نقاشی‌های قاجار، رویکرد انتقادی به بازنمایی زنانگی در هنر، هویت زنانه از دیدگاه سیمون دوبووار، نقاشی قاجار، بازنمایی زنان در نقاشی قاجار، بازنمایی زنان در نقاشی‌های سمیرا عباسی، بازنمایی زنانه از دیدگاه سیمون دوبووار، مؤلفه‌های بازنمایی زنان در نقاشی قاجار، بازنمایی زنان در نقاشی‌های سمیرا عباسی، مقایسه بازنمایی زنان در نقاشی‌های دوره قاجار و آثار نقاشی سمیرا عباسی، مقایسه بازنمایی زنان در نقاشی‌های سمیرا عباسی و نقاشی قاجار از دید دوبووار، بازنمایی زنان در نقاشی قاجار، بازنمایی زنان در نقاشی‌های سمیرا عباسی، مقایسه بازنمایی زنان در نقاشی‌های دوره قاجار و آثار نقاشی سمیرا عباسی، بازنمایی زنانه در آثار نقاشی قاجار و در آثار سمیرا عباسی از دیدگاه دوبووار

عنوان کتاب:

طراحی پارک موزه صنعت با رویکرد بازآفرینی

نویسنده:

محسن عزیزی

ناشر:

شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۲۲-۶۸۰۴-۶۵-۳

تعداد صفحه:

۲۳۲

قیمت:

۴۰۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: شهر در حال رشد و تکامل است و در این فرآیند سایت‌های فرسوده شده از بین می‌روند و سلول‌ها و سایت‌های دوباره جایگزین می‌شوند. رشد شهرهای بزرگ و توسعه بی‌رویه حومه‌نشینی باعث شده که صنایع سنگینی که مدتی خارج از سایت شهر بودند امروزه با سایت‌های جدید ظاهر شوند. بر این اساس حفظ ارزش مکان یا بنا و متناسب نمودن کاربری با سایت شهری یا به تعبیری هویت بخشی و بازآفرینی سایت‌های پساصنعتی هدفی است که در دوران مدرن با جدیت دنبال شده است. نمونه‌های متعددی از این کار در دنیای معماری مدرن صورت گرفته است که نتیجه آن زنده شدن سایت‌های متروک و آلاینده صنعتی و هویت بخشی جدید به مکان با رعایت ویژگی‌های اصلی بنا شده است. در فرآیند بازآفرینی می‌توان به افزایش حرکت و تعادل میان سایت پیرامون شهری کاربری و خود بنا اشاره کرد. بناهای ازکارافتاده و یا فرسوده از چند جهت دارای اهمیت می‌باشند. از یک جهت، بخشی از هویت منطقه به حساب می‌آیند و از طرف دیگر، در حالی که دارای سایت ارزشمندی می‌باشند، به مرور زمان و به دلایلی چون عدم رسیدگی و نگهداری مناسب، به عنوان مکانی جرم‌خیز و ناامن شناخته می‌شوند. از این رو با توجه به اهمیت هویت شهری نمی‌توان اینگونه بناها را تخریب کرد، زیرا به عنوان بخشی از هویت و خاطرات سایت منطقه محسوب می‌شوند، ضمن اینکه نمی‌توان آن‌ها را به حال خویش رها کرد تا موجب ناامنی منطقه گردند. از این رو می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و یک طراحی نیازمند یا مرتبط با مکان، آن را به عنوان بخشی از خاطره مردم نگاه داشت و با طراحی یک کاربری جدید به برطرف کردن برخی از نیازهای منطقه و افزایش تکاپو و تعامل کمک کرد. نهایتاً با توجه به آنچه گفته شد می‌توان تصور کرد که بازآفرینی یک سایت پساصنعتی، یک بنا یا یک کاربری بلااستفاده از طریق شناخت دقیق کالبد و خلق فضاهای نو در لابه‌لای ساختار سایت، امکان‌پذیر می‌باشد. بازآفرینی مفهومی یک بنا و کاربری، با اتکاء به ضرورت‌ها و نیازهای زمانه و جایگاه کهن فرهنگی و تاریخی بنا می‌تواند سبب حفظ نظام اجتماعی و اقتصادی اینگونه بناها و کاربری‌های اطرافشان شود و به دنبال آن موجب جلوگیری از تخریب ساختار کالبدی این فضاها شود. معاصرسازی و بازآفرینی اینگونه کاربری‌ها با توجه به ویژگی‌های اقلیمی و بومی در هر شهر و منطقه می‌تواند متفاوت باشد؛ اما در هر حال اقداماتی نظیر تزریق عملکردهای جدید و به روز شده ساماندهی کالبدی و ایجاد عرصه‌های تفریحی، فرهنگی و عمومی می‌تواند به صورت یک اصل کلی مد نظر قرار گیرد. ایجاد یک باغ موزه برای حفظ آثار گذشته و نمایش این آثار در قالب و کالبدی جدید، ایجاد یک فضای تفریحی و حتی فضای آموزشی و درآمیختن این کاربری‌ها با فضای طبیعی و ایجاد فضاهای خدماتی، علاوه بر زنده نگه‌داشتن و احیاء خاطرات جمعی مردم محله اطراف این کاربری و ایجاد فضایی با هویت، باعث برانگیختن حس مشارکت و ترویج الگوی بازآفرینی اراضی در سایت‌های در حال توسعه باشد.

کلید واژه ها: رویکرد بازآفرینی، شیوه‌های مداخله در بافت‌های فرسوده شهری، دیدگاه مداخله در بافت‌های فرسوده شهری، انواع شیوه‌های مداخله، بازآفرینی چیست؟، اصول بازآفرینی، گذری بر نظریه‌های مهم بازآفرینی، فرآیند بازآفرینی شهری در عرصه عمل، تفاوت «Regeneration» و «Renaissance»، تفاوت فرآیند بازآفرینی در عرصه‌های مختلف، سیر تکامل بازآفرینی شهری و سیاست‌های بهسازی و نوسازی، «بازآفرینی»، رویکرد متأخر «مرمت و بهسازی»، راهبردهای بازآفرینی شهری، فرهنگ ابزاری در «بازآفرینی» (بازآفرینی فرهنگ محور) ، مباحث زیست‌محیطی و کالبدی در «بازآفرینی»، شرط اساسی «بازآفرینی»، معیارهای نهایی بازآفرینی، دست‌یابی به شاخصه‌های بازآفرینی، صنعت زدایی فرصتی برای بازآفرینی شهری، توسعه از درون، «بازآفرینی» و Brownfields، پساصنعت یا Brownfields، جامعه پساصنعتی، مناظر پساصنعتی، تحول مفهومی منظر در عرصه‌های پساصنعتی، اهداف توسعه مجدد Brownfield ها، مزایای بازآفرینی و توسعه مجدد Brownfield ها، شیوه‌های باز توسعه Brownfield ها،  طراحی معماری پارک موزه صنعت، طراحی و برنامه‌ریزی معماری، سیر تاریخی شکل‌گیری نظریه‌های معماری، الگوهای برنامه‌ریزی در طراحی معماری، روش‌شناسی و فرآیند طراحی معماری، تعریف طراحی بر پایه معماری، فضا و مکان در طراحی، دسته‌بندی جامع روش‌ها و فرآیندهای طراحی، روش‌ها و الگوهای طراحی از دیدگاه صاحب‌نظران داخلی، علل اصلی تغییر کاربری سایت‌های پساصنعتی، نگاهی گذرا به تاریخچه موزه و موزه‌داری، انواع موزه‌ها، مبانی معماری موزه‌ها، پارک موزه، موزه برق ایران، پارک سیتروئن، پارک کارخانه بتن برانکس، تامس بریر پارک، پارک کارخانه گاز، ضوابط و استانداردهای معماری، حوزه‌بندی فضایی، حوزه اداری، حوزه تفریحی- خدماتی، بررسی مسائل معلولین در طرح، فضاهای اداری- آموزشی- پژوهشی، فضای فنی و پشتیبانی، فضای تفریحی، خدماتی و فرهنگی

عنوان کتاب:

آرایه‌های تزئینی کلیسای حضرت مریم

نویسندگان:

دکتر الیاس صفاران و فهیمه کرمی برشنه

ناشر:

انتشارات شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۸۱۳-۴۵-۳

تعداد صفحه:

۱۳۸

قیمت:

۱۵۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: از مهمترین اقوام مسیحی که در ایران زندگی می‌کنند، قوم ارامنه هستند که از دوران کهن از سرزمین ارمنستان به سبب همجواری برای سکونت به ایران مهاجرت کرده‌اند، که بنابر اسناد تاریخی در زمان الله‌ وردی ‌خان این قوم به شیراز آمده‌اند و در محله سرباغ شیراز کلیسایی در دوره صفویه ساخته‌اند. با توجه به قدمت بنای کلیسای ارامنه و غنای نقوش این کلیسا و نبود تحقیقی جامع از نقوش و تزئینات اثر کلیسای ارامنه، مطالعه آرایه‌های تزئینی کلیسای ارامنه شیراز را به عنوان موضوع این کتاب برگزیدیم و ارزش بصری حاکم بر نقوش و تزئینات موجود در این بنا تبیین شدند. از جمله نکات قابل توجه در کلیسای مورد مطالعه استفاده از نقوش و هنر اسلامی و ایرانی در تزئین این کلیسا می‌باشد، که انتخاب هوشمندانه نقوش و عناصر بصری و ترکیب‌بندی آنها با توجه به مبانی هنر مسیحیت است. با مطالعه نقوش و بیان دلایل اعتقادی کاربرد عناصر بصری موجود در بنا و طبقه‌بندی آنها در قالب هندسی، گیاهی، حیوانی، انسانی و اسطوره‌ای پرداختیم.

کلید واژه ها: معرفی کلیسای حضرت مریم، موقعیت جغرافیایی شهر شیراز، بررسی تاریخی شهر شیراز، وجه تسمیه شهر شیراز، کلیسای ارامنه شیراز، شناخت آرائه‌های تزیینی کلیسای مریم مقدس، وضعیت تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و هنری دوره صفویه، هنر دوران صفویه، معماری دوره صفویه، سلسله‌مراتب کلیسای ارامنه، ارکان و مراتب کلیسای ارامنه، کلیسای ارمنی از نظر سیاسی، سرزمین ارمنستان، مهاجرنشین‌های ارمنی، مهاجرت ارمنیان به ایران، تاریخچه ارمنیان شیراز، ساختار کلیسای ارمنیان ایران، کلیسای ارامنه شیراز، شیوه اجرای کاربندی محراب اصلی کلیسای ارامنه شیراز، هنر گچ‌بری، سنگ‌های قبور در کلیسای ارامنه شیراز، تزئینات در معماری ایرانی، بررسی نقوش اسلیمی، سقف‌های چوبی کلیسای حضرت مریم شیراز، نقوش حیوانی، نقوش حیوانی به کار رفته در کلیسای ارامنه شیراز، نقوش انسانی، نقوش اسطوره‌ای، بررسی نقش محور در کلیسا

عنوان کتاب:

نقوش گیاهی گچبری‌های دوره ساسانی (استان فارس)

نویسنده:

سارا استخری

ناشر:

انتشارات شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۸۱۳-۵۱-۴

تعداد صفحه:

۱۲۸

قیمت:

۱۲۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: توجه به اینکه سرآغاز نقوش گیاهی این دوره در کجا شکل گرفته و پرداختن به مناطقی که آثار گچبری از آنجا به دست آمده از جمله فیروزآباد، کازرون، سروستان از کجا آمده و در نواحی مختلف به چه گونه عملکرد داشته حائز اهمیت است و همینطور این نقوش در کدامین یک از هنرهای دیگر این دوره رد پایی از خود به جای گذاشته. ضمن اینکه نقوش گیاهی در گچبری‌های دوره ساسانی ریشه در چه چیزی داشته و کاربردش در چه جاهایی و به چه هدفی ایجاد می‌شده و همین‌طور سیر تحول این نقوش چگونه بوده است و نظر به اینکه این نقوش گیاهی خود شامل دسته‌بندی‌هایی بوده‌اند یا خیر و پرداختن به اینکه اصلی‌ترین نقوش گیاهی در گچبری‌های این دوره کدامین نقش بوده. مهم‌ترین مسئله اینکه هدف از ایجاد نقوش گیاهی در گچبری به چه دلیلی بوده و آیا به جز نقوش گیاهی ما شاهد نقوش دیگری مثلاً جانوری و نقوش هندسی و غیره… هم در گچبری‌های آن دوره بوده‌ایم و این گچبری‌ها بیانگر چه نکته‌هایی می‌باشند و آیا مناطقی چون فیروزآباد، کازرون، سروستان تفاوتی در نوع نقوش بوده یا نه و آیا اقلیم، نقشی در گچبری‌ها داشته یا نه؟

کلید واژه ها: پیشینه تاریخی ساسانی، هنر ساسانی، معماری ساسانی، گونه‌شناسی بناها، بناهای مذهبی، کاخ‌ها، مناطق مسکونی، قلاع و استحکامات نظامی، پل‌ها و تأسیسات آبیاری، برج‌های یادمانی، پلان‌های معماری، کاربرد هنر گچبری و گچبری، کاربرد هنر گچبری در تزئینات معماری دوره ساسانی، تکنیک‌های هنر گچبری در دوره ساسانی، استفاده از گچ به‌ عنوان عامل تزئینی در موتیف‌های گچبری، موتیف‌های گچبری و مبدأ آفرینش آن‌ها، اهمیت نقش‌مایه‌های تزئینی ساسانی، گچبری پیش از دوران ساسانی، هنر گچبری دوره ساسانی، نقوش گیاهی در طرح‌های گچبری ساسانی، کاخ اردشیر (فیروزآباد)، قلعه دختر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، بیشاپور (به شاپور- شهر زیبای شاپور اول)

عنوان کتاب:

نوگرایی در تزئینات بناهای قاجار شهر شیراز

نویسنده:

نازیلا نظربلند

ناشر:

انتشارات شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۸۱۳-۰۴-۰

تعداد صفحه:

۲۲۰

قیمت:

۲۵۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: «نهضت معماری مدرن» رویداد بسیار بزرگی در تاریخ معماری جهان بود که باورها و پنداشت‌های معماران را از مسیری هزاران ساله بیرون برد. ابعادی تازه، مفهوم‌هایی نو و دورنماهایی پویا را نمود. این نهضت که در اروپا شکل کامل خود را یافت، ریشه و شاخه برگ و میوه‌ای خالص اروپایی نداشت و به همه جهانیان روی می‌کرد عرضه‌کننده دیدگاه‌ها و اندیشه‌هایی بود بس گسترده. «موومان معماری مدرن» که خاطر بار فرهنگی و عاطفی و احساسی‌اش و نیز بر اساس ویژگی‌های ذاتی‌اش در وابستگی‌های تعین کننده و تحدید کننده افراد و گروه‌های سازنده‌اش قدر و توان‌های ذهنی (که فراتر، به دقت خواهیم دید)، تا یافتن واژه‌ای بهتر آن را به «نهضت» برگردانیده‌ایم (و نه جنبش و نه قیام) رویدادی پر رمز و راز است که شناختاش، به ویژه برای ما ایرانیان، برای ارزیابی آنچه این روزها در جهان معماری می‌گذرد، ضروری می‌نماید. «نهضت معماری مدرن» جلوه‌ای مهم و نمادین از «نهضت مدرن» اروپای سده بیستم است و هنگام زاده شدن، تمامی پدیده‌های مربوط به خود را پوشش نمی‌کرده و جهان نقد هنر و معماری بعداً به آن جلوه‌ای تاریخی داده است.

کلید واژه ها: علم مدرن، معماری مدرن غرب، هنر مدرنیسم، غرب و نهضت معماری مدرن، شهر فرنگ در ایران، ورود تفکر مدرن به ایران، ورود مدرنیته به ایران، تأسیس مدارس نوین، پیشینه تزئینات در ایران، کاربرد تزئینی آجر، مقرنس، هنر گچ‌بری، کاشی‌کاری، چوب و تزئینات چوبی در معماری ایران، آینه‌کاری، کاشی‌کاری دوره قاجار، نقوش هندسی، معماری قاجار شروعی بر معماری معاصر ایران، پیشینه قاجاریان، تحولات و تجدد در عصر قاجار، هنر دوره قاجاریه، معماری عهد ناصری، ورود معماری مدرن در ایران (دوران قاجار)، تأثیر مدرنیته بر تزئینات بناهای قاجار شهر شیراز، دوره بندی تاریخی شهرهای ایران، ریشه نام شیراز، شیراز در عهد قاجار، تأثیر معماری غرب بر بناهای دوران قاجار، تزئینات دوره قاجار، بناهای مسکونی دوره قاجار

عنوان کتاب:

معماری پایدار و نقش آن در طراحی مجتمع‌های اقامتی تفریحی

نویسندگان:

مهندس سپیده حمیدزاده

ناشر:

انتشارات شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۲۰۵-۹۱-۳

تعداد صفحه:

۲۲۲

قیمت:

 ۲۵۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: معماری پایدار با مصالح بوم آورد، مبتنی بر معماری بومی با شرایط آب و هوایی و با حفظ انرژی، پاسخ به نیازهای معیشتی، و شرایط اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته است. در معماری مناطق سردسیر ساخت و سازهای پله‌ای بر روی تپه در جهت تابش نور و پشت به بادهای غرب و سقف‌های مسطح تابع شرایط محیطی است. شاید بتوان هدف از این نوع طراحی را کاهش آسیب‌های محیطی، به حداقل رساندن مصرف منابع انرژی و هماهنگی هر چه بیشتر با طبیعت دانست که زیربنای فلسفه طراحی پایدار می‌باشد و پشتیبان و مشوق نگرش‌ها و تصمیم‌هایی است که در هر مرحله از طراحی، ساخت و سپس مصرف، تأثیرات منفی آن بر محیط‌زیست و سلامت استفاده‌کنندگان را نیز در نظر گرفته شده است. به طور خلاصه منظور از بوم‌شناسی ساختمان این است که به قابلیت ساختمان برای تلفیق عوامل محیطی و جوی، و تبدیل آن به صورت کیفیت‌های فضایی و آسایش و فرم، افزوده گردد. در این کتاب به بررسی تأثیر صرفه‌جویی در انرژی در معماری و تأثیر معماری بومی در معماری پایدار پرداخته شده است. طبیعت همواره منبع الهام و الگوی معماران، با رویکردهایی از قبیل معماری طبیعی ـ معماری ارگانیک، در شکل‌گیری فرم بوده است.

کلید واژه ها: توسعه پایدار، طراحی پایدار، مقدمه‌ای بر طراحی معماری طبیعی، تاریخچه پایدار در معماری، توسعه پایدار و طراحی طبیعی، دیدگاه‌های مختلف درباره معماری پایدار، نظریات معماران در مورد معماری پایدار، پایداری اقتصادی، محیطی، فرهنگی ـ اجتماعی، احیا هویت فرهنگی و بومی، شهر پایدار، اصول معماری پایدار، بام‌های سبز، دیوارهای سبز، استراتژی‌های طراحی، بررسی نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی، برج‌های مسکونی پوتارجایا مالزی، مجتمع تجاری اداری جاکارتا، ساختمان اصلی مؤسسه فنی پژوهشی ابایاشی، مجموعه انرژی صفر بدینگتون، هتل سونگ جیانگ، مجتمع اقامتی تفریحی توسکا، مجتمع اقامتی و تفریحی آهوان (چابکسر) ، ساختمان اداری در تهران، انرژی‌های تجدیدپذیر، انواع انرژی‌های تجدید‌پذیر، موارد استفاده از عوامل صرفه‌جویی در انرژی جهت ایجاد معماری پایدار پروژه، تکنولوژی‌های استفاده از انرژی خورشید، انواع روش‌های بکارگیری سیستم‌های فتوولتائیک، کاربردهای غیر نیروگاهی حرارتی خورشیدی، تاریخچه انرژی زمین‌گرمایی در جهان، استانداردهای طراحی و بررسی پروژه، ضوابط طراحی، بررسی بارگذاری، سیستم‌های سازه‌ای، اسکیس‌ها و طرح سایت، روند طراحی

عنوان کتاب:

بومی‌گرایی در طراحی مسکن

نویسنده‌:

فرهاد ولیاری خیاوی

ناشر:

انتشارات شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۲۰۵-۶۴-۷

تعداد صفحه:

۲۰۶

قیمت:

۲۵۰۰۰  تومان

معرفی کتاب: در طول اعصار، معماری و فرهنگ واژگانی مرتبط بوده که پا به پای هم مراحل تکامل را طی نموده و به منزل کنونی رسیده‌اند؛ بنابراین نمود فرهنگ در معماری سابقه‌ای دیرین دارد که در قالب‌های کالبدی به مخاطبین عرضه شده است. بی‌تردید معماری نمادی نسبتاً کامل از هویت، فرهنگ، پیشینه تاریخی و تمدن‌های حاکم بر جامعه است، ارزش‌هایی که متأثر از نحوه زیست، طرز تفکر، آداب و رسوم‌ها و نیازهای انسانی بوده و بر این اساس شکل گرفته است. مرز معماری را می‌توان همان مرز فرهنگی قلمداد نمود به طوری که اگر منطقه‌ای فرهنگ و آداب و رسوم خاصی داشته باشد بی‌تردید معماری آن با سایر نقاط متفاوت بوده و شکل خاصی خواهد داشت. کشور ایران نیز همانند سایر مناطق، معماری متأثر از فرهنگ و تمدن خود داشته و به دلیل غنای فرهنگی دارای معماری منحصر به فردیست که همچون فیروزه‌ای در آسمان معماری جهان پرتو‌افشانی می‌کند. این عظمت، بزرگی و اصالت در معماری ایران مخصوصاً معماری بومی آن میسر نبوده مگر به پشتوانه فرهنگی کهن. لذا در این کتاب سعی شده است تا به این سؤال‌ها اندیشیده شود که عوامل مؤثر بر معماری بومی کدامند و میزان تأثیرگذاری هرکدام به چه میزان است؟ و اینکه چگونه می‌توان از معماری گذشته و معماری بومی در حل بحران‌های فرهنگی معاصر که گریبان‌گیر جوامع بشری شده است استفاده جست؟

کلید واژه ها: معماری بومی (Vernacular Aechitectural)، مسکن (House)، بوم (Vernacular)، فرهنگ (Culture)، اقلیم (Climate)، گونه‌شناسی (Typlogy)، معماری بومی و اصول و مؤلفه‌های آن، گونه شناسی، گونه و گونه‌شناسی در معماری، گونه- بوم، سابقه گونه‌شناسی در ایران، تحلیل آرکی تایپی در گونه «ایکی گوز بئر دهلیز»، تحلیل فنوتایپی در گونه‌ها، تحلیل جنوتایپی در گونه «ایکی گوز بئر دهلیز»، گونه- بوم ایکی گوز بئر دهلیز و سیر تکاملی آن، تحلیل پلان‌ها، موقعیت قرارگیری فضاها با استناد به تحلیل گونه‌های بومی، مشخصات جغرافیایی، مشکین‌شهر به روایت اسناد تاریخی و احادیث، تحلیل سایت، مفهوم محله در بافت سنتی ایران و روند شکل‌گیری آن، اصول سازمان دهنده سایت در مجموعه‌های مسکونی، ابعاد و اندازه فضاها، الزامات طراحی، تعیین ضوابط طراحی اقلیمی

عنوان کتاب:

گذری بر فضاهای شهری پایدار

نویسندگان:

سید امین مرتضوی قلاتی، احمدرضا حق‌شناس

ناشر:

انتشارات شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۲۰۵-۰۴-۳

تعداد صفحه:

۱۵۶

قیمت:

۱۵۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: شهرها را می‌توان به عنوان فضاهای خاصی معنا کرد که در راستای رسیدن به فرصت‌های متمایز برای زندگی مشترک عمل می‌کنند. بنابراین باید شهرها را عالیترین مکان تجمع انسان از آغاز تاکنون نامید. بررسی پدیده‌ی شهرنشینی در طول تاریخ نشان می‌دهد که شهر به عنوان یک سیستم زنده، تحت‌تأثیر ویژگی‌های جغرافیایی، زیست‌بومی و عوامل اقتصادی و اجتماعی تولد یافته، رشد و تنفس می‌کند. طی چند دهه اخیر جهان به سرعت به شهرنشینی روی آورده، به طوریکه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ جمعیت شهری جهان به بیشتر از ۹/۳ میلیارد نفر رسیده و شهرها، این محیط زیست ساخته دست بشر، محل زندگی بیشتر جمعیت جهان شده است. در این سال‌ها بافت شهرها نیز همواره تحت تأثیر نیروها و مؤلفه‌های گوناگونی همچون نیروهای طبیعی مثل آب، توپوگرافی زمین، باد، فن‌آوری ساخت یا نیروهای اقتصادی و جریان‌های سرمایه، نیروهای سیاسی و جریان‌های قدرت، نیروهای اجتماعی یا نهادهای مدنی بوده است. بر همین اساس، فضاهای شهری نیز نمودی از زندگی و شرایط اجتماعی و اقتصادی ساکنین آن بوده است. فضای شهری با توجه به نظر نظریه‌پردازان معاصر جزئی از ساخت شهر است که از کلیتی هماهنگ و پیوسته برخوردار بوده و از حیث فیزیکی دارای بدنه‌ی محصورکننده است. این فضا باید واجد نظم و زیبایی باشد و برای فعالیت‌های شهر سازمان پیدا کند. از سوی دیگر فضای شهری بخشی از ارگانیسم زنده‌ی شهر است که با شرایط اجتماعی، اقتصادی و فنی در حال تغییر مرتبط است. فضای شهری یک محیط اجتماعی دارد که دربردارنده‌ی مجموعه‌ای از روابط میان مردم است که به مبادله‌ی انرژی، اطلاعات کالا، مواد، شایعات و… دست می‌زنند، با هم ملاقات می‌کنند، گردهم می‌آیند و اشکال مختلف انسجام اجتماعی را در فضا متبلور می‌سازند. بنابراین فضای شهری، عنصر اساسی ساخت شهر است که با قلب و کانون راهبردهای اجتماعی مربوط می‌شود.

کلید واژه ها: گرند پارک، پارک جنگلی چین‌هوانگ‌دائو، کانون زمین، جنگل عمودی میلان، کوره‌های آجرپزی همیشه سبز، زیرساخت زیست‌محیطی کان‌مینگ، توسعه حاشیه رودخانه مقته، راهبردهای زیست‌محیطی پرتلند، مدیریت مسائل زیست‌محیطی در شهرهای لستر و ملبورن

عنوان کتاب:

بهسازی مشارکتی عامل ارتقای پایداری شهری

نویسنده:

مهندس امیرحسین عمادی

ناشر:

انتشارات شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۲۰۵-۱۰-۴

تعداد صفحه:

۱۱۶

قیمت:

۱۲۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: دستیابی به پایداری شهری یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شهرها بوده که یکی از اهداف مهم آن، ایجاد و حفظ ارتباط منطقی و منسجم بین فضاهای جدید و قدیم شهر در جهت حفظ و تقویت یکپارچگی و هویت شهر می‌باشد. در این راستا، بافت‌های فرسوده در صورت عدم اجرای طرح‌های مرمت شهری از جمله بهسازی شهری، هدف یاد شده را مورد تهدید قرار می‌دهند. در چنین شرایطی ابعاد گوناگون پایداری شهری چون بعد کالبدی، اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی نیز تأثیرات نامطلوبی را متحمل شده و بدین ترتیب زیست‌پذیری شهرها کاهش می‌یابد. با این وجود، صرف تهیه طرح‌های مرمت شهری نیز برای دستیابی به پایداری شهری کافی نبوده و نیازمند مشارکت مؤثر مسئولان شهری و شهروندان می‌باشد. تجربه‌های موجود نشان از آن دارد که عدم مشارکت با شهروندان و بی‌توجهی به نیازها و خواسته‌های آنان در رابطه با برنامه‌ریزی شهری مرتبط با محل زندگی‌شان، مقاومت آنان در برابر تحقق طرح‌های مرمت و بهسازی شهری و در نتیجه نارضایتی عمومی را به دنبال داشته و پایداری اجتماعی را با تهدید روبرو می‌سازد. با پذیرش اینکه ناپایداری اجتماعی نیز در نهایت ناپایداری شهری را موجب می‌شود، این کتاب به عنوان یک پژوهش کاربردی با هدف حل یکی از معضلات شهرسازی کنونی در کشور یعنی بهسازی بافت فرسوده بر مبنای نتایج بررسی‌های توصیفی-استنتاجی، کتابخانه‌ای و روش تحلیلی استنتاجی-مدل‌سازی، مدل بهسازی مشارکتی را به عنوان الگویی جهت افزایش پایداری شهری پیشنهاد نموده و چنین نتیجه‌گیری می‌کند که از مجموع شاخص‌های تعریف کننده مفهوم پایداری شهری، بیشترین تأثیر مشارکت مردمی در تحقق پایداری شهری به ترتیب مربوط به بعد اجتماعی پایداری، یکپارچگی محله، بعد کالبدی پایداری، بعد اقتصادی پایداری، عدالت اجتماعی، بعد زیست‌محیطی پایداری و در نهایت کیفیت زندگی بوده است. همچنین ظرفیت‌سازی بیشترین و اعتمادسازی کمترین اهمیت را در تحقق پایداری شهری دارند. بر این اساس، می‌توان انتظار داشت با به‌کارگیری مدل بهسازی مشارکتی و راهکارهای تحقق آن به افزایش پایداری شهری از طریق کاهش فرسودگی شهری دست یافت.

کلید واژه ها: فرسودگی شهری، بافت شهری، بافت فرسوده شهری، مرمت شهری، بهسازی شهری، نظریات مرتبط با مرمت شهری،  انواع مداخله در بافت شهری از منظر مرمت شهری، مشارکت، مشارکت اجتماعی یا شهروندی، پایداری شهری، توسعه پایدار، مفهوم پایداری شهری، تجارب جهانی بهسازی با تأکید بر مشارکت شهروندی،  تجارب داخلی بهسازی با تأکید بر مشارکت شهروندی، تجارب جهانی مرتبط با برنامه‌های نوسازی- بهسازی در راستای پایداری شهری، مدل بهسازی مشارکتی با تأکید بر پایداری شهری

عنوان کتاب:

آثار تاریخی، هنری دوره زند استان فارس  (آرایه‌های تزیینی ارگ کریم‌خان شهر شیراز)

نویسندگان:

دکتر الیاس صفاران و فاطمه برهان

ناشر:

انتشارات شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۲۰۵-۱۵-۹

تعداد صفحه:

۱۵۰

قیمت:

۱۲۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: استان فارس، شهر شیراز در دوره زندیه به عنوان پایتخت برگزیده شد و بناهای متعددی به دستور کریم‌خان در آن احداث گردید، در زمان کریم‌خان زمینه رشد فرهنگ و هنر فراهم شد. کریم‌خان به دلیل روحیه دوگانه «رزمی-مردمی» بناهای بلند با فضاهای کشیده و بزرگ می‌ساخت و همین شیوه را بعدها به فرزندان و بازماندگان خود نیز منتقل کرد. ولی آنچه این فضاها را مصفا می‌کرد، تزیینات خاص وابسته به معماری بود که در این بین نقاشی جایگاه خاصی داشت. آثار تاریخی و هنری به جای مانده از عهد زندیه از مهم‌ترین آثار دوره اسلامی دانسته می‌شود که می‌توان آن را مورد مطالعه و بررسی قرار داد. تجلی هنر نقش اندازی بر سطوح بناها بسان سایر هنرهای ریشه‌دار هر سرزمین، مستلزم پیروی از تکنیک‌های سنتی، توأم با نوآوری و مضامینی است که از ادوار قبل، قابل دسترسی بوده است. جهت شناسایی و کشف ارتباط نقش‌مایه‌های تزیینی به کار رفته بر پیکره معماری دوره زند شیراز، با نقوش سنتی یا وارداتی، بهترین راهکار دسته‌بندی آن‌ها در قالب پیشنهادی است. با توجه به نکات بیان شده و نبودن کتابی جامع از نقوش و تزیینات ارگ کریم‌خان و ارزش بصری حاکم بر نقوش و تزیینات موجود در این بنا لذا کتاب حاضر به این موضوع پرداخته است. در این کتاب کلیات تاریخی، اقتصادی، اجتماعی دوره زند و نقش‌مایه‌های تزیینی ارگ کریم‌خان به طبقه‌بندی آن در قالب‌های هندسی، گیاهی، حیوانی و افسانه‌ای بررسی می‌شود.

کلید واژه ها: شناخت کلیات تاریخی، فرهنگی و هنری شهر شیراز، موقعیت جغرافیایی شهر شیراز، بررسی تاریخی شهر شیراز، وجه تسمیه شهر شیراز، سلسله زندیه، قوم زند، برخی عمارات ساخته شده در عهد زندیه در شیراز، مسجد وکیل، بازار وکیل، باغ نظر، عمارت کلاه‌فرنگی، حمام وکیل، ارگ کریم‌خان، معماری ارگ کریم‌خان، شناخت آرایه‌های تزیینی ارگ کریم‌خان شهر شیراز، هنر نقاشی، نقاشی‌های روی گچ ارگ کریم‌خان، نقوش تزیینی به کار رفته در نقاشی دیواری‌های ارگ کریم‌خان و پیشینه آن، نقوش هندسی، نقوش گیاهی، نقوش حیوانی، نقوش ترکیبی، افسانه‌ای، رنگ در نقاشی‌های ارگ کریم‌خان، ارزش بصری حاکم در تزیینات ارگ کریم‌خان، ریتم، مکان نقش‌مایه، مقرنس، طاقچه‌ها

عنوان کتاب:

تأثیر فرهنگ قوم لر بر معماری (با نگاهی بر نمادها و نشانه‌های هویت قومی)

نویسندگان:

پرویز فاطمی‌کیا (المون)، زینب نامداری چکانی، قاسم عطا

ناشر:

انتشارات شلمچه

قطع کتاب:

وزیری

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۸۱۳-۶۸-۲

تعداد صفحه:

۱۳۶

قیمت:

۱۵۰۰۰ تومان

معرفی کتاب: رسم‌های آئینی و بومی، لباس‌های محلی، موسیقی، زبان، ترانه، صنایع‌دستی و… که سازنده هویت ایرانی و نمادی از آزادی و دمکراسی بودند به‌ صورت جدی با چالش روبرو هستند و حتی در برخی از زمینه‌ها باید شاهد مرگ این نشانه‌های تنوع هویتی را اعلام نمود. نشانه‌هایی که سازنده جامعه ایرانی بودند و بازتاب درک و شعور ایرانیان از قضیه هستی و جهان پیرامون بودند. در این کتاب، مبنا را بر شناخت قسمت‌هایی از نشانه‌ها و نمادهای، هویت قوم لر قرار داده‌ایم، بنابراین شایسته است از منظر درک و اهمیت پدیدارهای این حوزه از فرهنگ قوم لر به آن بنگریم، نه از موضوع خوب و بد تشخیص دادن آن‌ها. در این کتاب سعی شده تا با، بازشناسی شاخصه‌ها و نمادهای هویت این قوم بر اساس گونه شناسی و شیوه‌ها و الگوهای رعایت شده در آن‌ها از یک‌سو و مطالعه ساختار معماری مناطق لرنشین از دیگر سوی به ارتباط بین شاخصه‌های فرهنگ این قوم و معماری بومی این مناطق و چگونگی تأثیر معماری از فرهنگ پرداخته شود.

کلید واژه ها: واژه‌شناسی هویت، ساختار هویت، بحران هویت در معماری معاصر، عوامل هویت‌ساز، هویت بصری، مؤلفه‌های هویت‌ساز، نقش معماران در شکل‌گیری هویت، نشانه‌شناسی، نگرش علمی به نماد، انواع نماد، معرفی قوم لر، تاریخچه قوم لر، نقش نماد در حوزه‌های فرهنگی اقوام، اشتراکات هویت‌ساز در قوم لر، نمادها و نشانه‌های قوم لر و ارتباط آن‌ها با معماری، نمادهای حوزه فرهنگ معنوی قوم لر، نمادها در حوزه فرهنگ مادی قوم لر، «چوقا» و خطوط نمادین، طرح لباس بختیاری بر ساختمان ایران مال، نمادها در حوزه هنر و ادبیات قوم لر، گونه‌شناسی معماری مناطق لرنشین، نظری به سیمای مناطق لرنشین، معماری مسکن، روش‌های ساختمانی، ویژگی‌های فضاهای خانه